همشهری آنلاین: رییس مرکز منطقه‌ای علوم و انتقال فناوری اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند گفت: ایران در زمینه تصفیه پساب‌ها و شیرین‌سازی آب‌های لب شور و شور جزو کشورهای پیشرفته و آماده در منطقه است.

به گزارش ايرنا، محمود مولی نژاد اظهار کرد: موضوع تصفیه پساب‌ها، شیرین‌سازی آب‌های شور و لب شور یکی از موضوعاتی است که همه کشورها از جمله ایران به آن توجه ویژه دارد.

وی افزود: امروزه کمبود آب شرب به معضلی در دنیا تبدیل شده است و موجب شده دولت‌ها برای مقابله با این مشکل، تصفیه پساب‌ها و شیرین کردن آب‌های شور و لب شور را در دستور کار خود دهند.

وی ادامه داد: تغییرات آب و هوایی تمام دنیا از جمله ایران را با کاهش بارندگی و کمبود آب شرب مواجه کرده است از این رو تمام کشورها درصدد دست یافتن به راه‌حلی اصولی برای برطرف کردن مشکل کم‌آبی است.

مولی نژاد افزود: یکی از راه‌حل‌های مهمی که در دنیا و کشور ما وجود دارد تصفیه پساب‌ها و شیرین‌سازی آب‌های شور و لب شور با استفاده از فناوری‌های جدید است که دست یافتن به آخرین روش‌های روز جزو برنامه‌های مرکز منطقه‌ای علوم و انتقال فناوری اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند وابسته به سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران است که برای این مهم با کشورهای مختلف همکاری خواهد کرد.

وی با بیان این که در کشور پایه و اساس خوبی در رابطه با توسعه این فناوری گذاشته شده است گفت: اکنون توان ساخت آب شیرین‌کن‌های حرارتی و "ممبرین" وجود دارد.

فناوری ممبرین لایه‌هایی است که آب از آن عبور می‌کند و در این فرایند تصفیه می‌شود در واقع لایه‌های تصفیه آب است. روش حرارتی هم سیستم تصفیه با قدرت حرارت کار می‌کند.

مولی نژاد اظهار کرد: یکی از مشکلات فرایند تصفیه آب‌های شور و لب شور تاثیر سوء آن بر محیط زیست است که تقریبا دنیا با آن روبرو است. پساب‌هایی که از این فناوری باقی می‌ماند می‌تواند مخرب محیط زیست باشد.

وی افزود: اما از آنجا که آب شیرین‌کن‌ها باید در مناطق ساحلی ایجاد شوند می‌توان پساب این نوع آب شیرین‌کن‌ها را وارد دریا کرد که ممکن است در آن محیط نیز مشکل ایجاد کند اما با توجه به کمبود آب و اهمیت تامین آب شرب می‌توان گفت این بخش در مرحله دوم اهمیت قرار دارد، اما دنیا در حال مطالعه بر روی یافتن راه‌حل‌هایی برای کاهش تاثیرات زیست محیطی آب شیرین‌کن‌ها بر محیط زیست است.

رییس مرکز منطقه‌ای علوم و انتقال فناوری اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند تاکید کرد: اکنون مشکل اساسی ما نیاز به آب شرب، کشاورزی و صنعت است که قطعا در سال‌های آینده این مشکل حادتر خواهد شد.

وی به افزایش جمعیت اشاره کرد و گفت: ممکن است تا دو دهه آینده جمعیت کشور به بیش از 100 میلیون نفر افزایش یابد این در حالی است که منابع آبی در حال محدود شدن است. اکنون آب‌های زیرزمینی به شدت کاهش یافته است و برای رسیدن به آب باید تا عمق 300 متر پایین روند، هم این که آب‌های زیرزمینی کم کم در حال تبدیل شدن به آب‌های لب شور هستند.

مولی‌نژاد ادامه داد: بنابر این ناچاریم برای جبران این کمبود به فناوری‌های جدیدی مانند تبدیل آب‌های لب شور به شیرین و تصفیه پساب‌ها دست یابیم که خوشبختانه ایران در زمینه داشتن فناوری این دانش جزو کشورهای پیشتاز در منطقه است.

وی با بیان این که اکنون در دنیا آب شیرین‌کن‌هایی با حجم 90 هزار لیتر در روز وجود دارد گفت: آب شیرین‌کن‌هایی با ظرفیت 25 هزار لیتر در روز به روش ممبرین در کشور وجود دارد که در حال آماده کردن زمینه برای تولید آب شیرین‌کن‌هایی با ظرفیت 60 هزار لیتر هستیم.

کد خبر 277204

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha